30 May 2009

Kenangan di SMSPs

Tanggal 5 Januari, 1974 (tarikh diambil dari Sijil Berhenti Sekolah) , aku sampai di Asrama Pengakap, Padang Katong, Kangar, Perlis dalam usia baru nak menjangkau 13 tahun.
Bangunan tersergam di depannya padang Sekolah Rendah Putra. Tapi bangunan ini lain macam, ia bangunan buruk, mungkin baru diperbaiki. Ah, inilah rupanya tempat aku akan bermastautin tika melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Sains Perlis. Aku tak kisah, lagi pun ini first time masuk hostel dan tinggal lama. Pengalaman lain duduk di hostel adalah ketika darjah 6 beberapa hari tinggal di asrama ACS Ipoh, tak silap ku, ketika menghadiri perlawanan hoki sekolah-sekolah rendah seluruh negeri Perak.
Sekolah Putra ni pula di belakangnya sawah padi. Nun tak berapa jauh di sana, tersergam Bukit Bintong.

Di Rumah Pengakap ni, kami dibahagi kepada 3 dorm. Dorm A, Dorm B dan Dorm C. Dorm yang depan sekali dihuni oleh para warden kami, Cikgu Razak, cikgu Munir, cikgu Ishak Mahmud (ak mud). Aku dapat duduk di dorm B, dorm yang tengah-tengah. Aku dah tak ingat, mungkin aku dapat bahagian bawah katil double decker. Rakan kongsi katil double decker ini (sebelah atas tu kot) ialah Firhat. Posisinya tepi pintu bahagian belakang dorm. Tapa (Mustapha Osman) katilnya di sebelah atas depan pintu masuk(depan). Lain-lain penghuninya termasuklah Naziri, Lawrence Lew, Azizi AT, Leow, WM Sofie, dan mungkin Lutfi. Bahagian membasuh kain baju dan tempat parking baldi bersama baju yg direndam terletak sebelah belakang. Seburuk-buruk bangunan ni, 2 tingkat la. Tingkat atas berfungsi sebagai tempat makan, tempat belajar (prep), dan dewan solat.

Di bangunan inilah aku belajar mematuhi peraturan dan disiplin, hidup berjadual, belajar berdikari basuh baju, nila baju, basuh kasut, seterika baju, basuh cadar dan sebagainya sebelum datangnya servis dobi. Di sini bermulanya interaksi siang malam dengan rakan pelajar dengan berbagai latar belakang, lain negeri (peghlis, peghak, sarawak dan sabah), loghat bahasa, lain bahasa, pendidikan agama dan budaya.

Di asrama ini juga membawa aku faham apa itu cross-country (hampir tiap minggu kadang-kadang berselang seli dengan latihan kawad). Waktu petang, waktu main kami 'pinjam' padang sekolah Putra. Di asrama ini juga aku mula merasa roti spesial - roti keping makan bersama ice cream, melalui peniaga ice cream yang selalu datang ke kawasan asrama yg mudah dimasuki ini. Pengalaman unik ini kami dapat kecapi selama lebih kurang 6 bulan sebelum dapat berpindah ke bangunan sekolah berasrama penuh SMS Perlis di Bohor Pulai. Pergi dan balik dari kelas di Sek Men Derma naik bas sekolah. Aku masih ingat ungkapan rakanku Hilman yang paling kecil ketika itu bila hendak pulang dari kelas dan sementara menunggu bas untuk membawa pulang- "Balik! Balik Eh! Balik balik Eh!".

Kelas aku semuanya lelaki, Form 1 Science 1. Guru kelas Cikgu Bala(sundram). Jadi tak jumpa budak pompuan la. Di Sek Derma, baru la tau ada lagi senior form 2 dan ting 2.

bersambung...

oleh Aizuddin
aizuddin_nuruddin@yahoo.com

4 comments:

Azizi Ahmad Termizi: said...

Aizudin

Oohh rupanya we were dorm mates ya. Sorry la sudah lupa. Yes, makan ais krim roti tu paling nikmat la pada masa tu. We used to look forward to it every weekends...

Hussin said...

Masih ingat lg zaman2 dulu kat asrama tu...ingatan ko memang baiiik punya..!Nampak gambar asrama tu, baru teringat masa duk di sana..mana ko dpt gambar ni..

acanov said...

Aku heran jugak korang suka makan roti dgn aiskrim tu. Kat kpg aku (Selama) , dari kecik2 lagi dah ada org jual roti buboh aiskrim. Tapi kalau Mutiara (retro betul nama ni) tu mmng takdak kat kpg aku. Hehe.

Unknown said...

Yo brother2 semua,
Yes, aku pun share Pandang Katung DORM "B" juga. double decker tepi pintu dgn Tapa (Allayarham).

Memang lots of great momories dekat situ. We are on our own.. watched by Cikgu2 yang dedikasi and baik2..of course backed and all the whole asrama Pdg Katong residents.

Would be great if all of us could meet again.

Salam
-Soffie (WMS) -Mont Kiara
012 655 8002

lagu-lagu top 1974-78