20 July 2009

Fesyen dan Jenama

oleh Hassan Sabran

Zaman mula masuk SMSPs aku mula kenal fesyen. Almaklumlah baru lepas "mimpi naik kapalterbang". Mimpi naik kapalterbang adalah jawapan yang diberi ustazah aku masa primary, bila di soal, apa itu baligh?

Masa muda belia tu masing2 nak menghias diri supaya nampak bergaya macam hero yang akan diminati heroin. Tak kiralah, ikut idola masing2. Ada yang nak jadi hero hindustan, nak jadi Mick Jagger, nak jadi Kevin Keegan dan macam2 lagi. Yang pompuan, wallahualam.

Brand atau Jenama tak boleh dipisahkan dengan fesyen. Masa remaja aku mula kenal seluar berjenama Amco, Saddle King, baju berjenama St Sebastian atau Fruit of The Loom, kasut berjenama Sekaicho maupun Adidas dan minyak wangi Brut dan Aramis. Seluaq dalam pun kena ada brand, paling cikai jenama Rickin, yang mahai tentunya Speedo. Melihat kawan-kawan yang berfesyen sikit, ada saja helah nak pinjam pakai, untuk tangkap gambar ataupun buat pakai jalan-jalan keluar pekan. Namun ada jugak tak punya banyak wang, cukup sekadar pakai pakaian yang dibuat di Siam. Ada jenama jugak..Grand Sports.ataupun Adibas...

Rasa2 aku masa umoq Form 5 ke atas duit perbelanjaan memang majoriti habis kat pakaian. Apataknya, seluaq Levis zaman kita ori dalam 100? Baju 100, talipinggang 25. Dah 250. Kasut pun tak koman. Brand Kickers atau Clerk. Kurang2 bila balik raya mau dah habis 3-4 ratus sebab nak bergaya. Kalau dicongakkan, jumlah duit beli pakaian agaknya boleh bayar yuran untuk satu semester!

Begitulah zaman bujang aku. Bila dah kawin, ada tanggungjawab, kena cut budget semua2 yang mewah tu. Tapi sebab dah mangli dengan seluaq jeans, beli jugak yang ada brand, tapi kat kedai reject atau bundle Sebenarnya branded items ni memang bagus. Lasak, jahitannya tahan dan memang berbaloilah dengan harganya. Cuma kadang2 terlalu taksub dengan branding ni, sampai timbui pulak prejudis dengan local products yang mungkin sama kualitinya.

Dah berumoq laa ni, tak larat nak berjenama-jenama dah. Janji boleh tutup aurat sudah. Giliran anak2 pula. Jenuh nak layan. Anak2 aku buat ruling, kalau nak beli apa2 diluar barang keperluan, dia kena contribute 1/3 drpd harga barang yang nak di beli. Nak boot adidas harga 100 kalu, dia kena keluar duit simpanan dia atleast RM33.33. Subject to available of funds di pihak 2/3 tu jugak laa.. Baru aku rasa budak2 akan menghargai benda-benda tu, sebab dia pun kena keluar duit. No pain no gain.

Pernah dengar orang-orang tua pesan, pakaian yang terbaik bagi seseorang adalah pakaian yang diperolehi dari hadiah/sedeqah orang pada kita. Sebabnya, pakaian tersebut bebas dari syubahat. Kalau kita beli pakaian itu dengan duit kita sendiri, sumber pendapatan kita mungkin ada unsur-unsur syubahat, apalagi dari sumber haram, maka kita memakai pakaian yang tak suci. Sebab itu doa susah makbul. Jadi janganlah perkecilkan baju yang orang bagi/sedeqah kat kita, baik kita pakai bawak pi semejid, kita berdoa dalam baju tu, insyallah makbul, jadi kaya raya..dunia akhirat..Ameen.

Apapun dalam segala perkara kita dianjurkan berpada-pada. Fesyen2 jugak, tapi janganlah sampai nak bermewah macam jutawan pakai, tapi susu anak pun tak terbeli. Ukur baju di badan sendiri..

Semuga Memberi Menafaat.

4 comments:

Azizi Ahmad Termizi: said...

Hasan

Pandai kau didik anak. Akupun kena start minta anak aku contribute la bila beli jersey bola ke, kasut berjenama ke. Maybe they'll appreciate more barang yang dibeli dan encourage them to save up too.

Satu lagi kasut yang famous masa dulu San ialah Sebago. Dan baju pulak Padini.

acanov said...

Zizi,

Aku anak ramai, ada advantage buat mcm tu. It works thou'..alhamdullillah.
Tak tau laa sesuai untuk org anak sikit.

Ingat2!..kasut Sebago, baju Padini
dan juga kasut yang boleh diwarnakan (die) sendiri..made in china..

mzauri said...

Yang aku ingat, fesyen seluaq jeans berjenama terbawa-bawa juga bila memilih seluaq sekolah yang hijau tu laa... seluaq sekolah berjenama "Hok"... siap ada label kulit di tampal pada aras pinggang belakang sebelah kanan, ala macam seluaq jeans yang lain-lain tu... Memang "name branding" diasuh sejak zaman '70an lagi... berapa punya untung daaa...

Hussin said...

Orang kaya itu tetap tempatnya di bawah orang yang miskin di syurga atau di neraka kecuali yang selalu bersedekah dan sedikit sekali yang sedemikian, sebab syaitan merintangi mereka untuk bersedekah.

lagu-lagu top 1974-78