18 July 2009

Purification of the Heart

oleh: Azizi Ahmad Termizi


Salam Semua.

Aku tengok ramai yang mengeluh blog kita tak di update dengan posting baru. Memang begitulah lumrah manusia atau insan. Ada turun naik semangatnya. Dan ada turun naik juga imannya. Dengan dorongan dan peringatan, kita boleh jadi kuat balik, insyaALlah.

Just to get the ball rolling, izinkan saya ketengahkan sebuah buku. No, Ramlan, bukan "Isabella"….yang tu kau boleh klik sendiri kat sebelah kiri blog kita ni dan baca. Hasan dah sediakan.

Buku ini bertajuk "Purification of the Heart" oleh Hamza Yusuf.

Pada satu pagi di minggu lepas, ketika aku sedang mengunyah roti bakar yang disediakan oleh Mem Besar aku, si Wardina, pengacara Malaysia Hari Ini di TV3 tiba-tiba telah mengeluarkan buku berkenaan. Beliau seterusnya telah membuat sedikit ulasan mengenainya.

Aku memang kenal buku tu. Ia telah dipinjamkan kepada aku oleh sepupuku Dr Izwan agaknya dua tahun yang lalu. Tetapi sehingga kini tak pernah aku baca ia melainkan setakat belek-belek begitu sahaja. Aku boleh tulis pelbagai alasan untuknya di sini….tetapi tak satu pun nampak munasabah, dan kau orang akan hanya ketawakan aku nanti.

Jadi, buku itupun lenyap dari pandangan dan ingatanku selama dua tahun.

Tetapi pada pagi tersebut ALlah SWT, melalui si Wardina, telah mengingatkan aku kembali mengenainya.

Berpeluh jugak aku mencarinya kembali. Cari punya cari terjumpalah juga akhirnya ia terselit di rak buku di bilik tidur aku. Dah naik berhabuk dia menunggu untuk dibaca.

Setakat ini (setelah seminggu buku dijumpai!) baru sampai bab Introduction aje. Namun, izinkan aku berkongsi sedikit beberapa perenggan dari buku ini:

"The sound heart is understood to be free of character defects and spiritual blemishes. This "heart" is actually the spiritual heart and not the organ per se, although in the Islamic tradition, the spiritual heart is centred in the physical".

"Many in the West have long proffered that the brain is the center of consciousness. But in traditional Islamic thought - as in other traditions - the heart is viewed as the center of our being."

Kawan-kawan kalau terjumpa buku ni di MPH ke, Kinokuniya ke belilah. Kita pakat baca sama-sama, dan khatam sama-sama, slow and steady.

Wallahua'alam.

3 comments:

acanov said...

Zizi,

Bagus bab buku ni. Tapi frankly aku dah malas baca buku, kecuali masa travel. Terpaksa dirajinkan utk menghilangkan keboringan perjalanan.

Dulu2 aku suka baca buku action thriller fiction. Buku motivasi faverite aku masih "Not For Bread Alone", sementara kitab agama berlambak, tak terbaca pun banyak. Ada kitab yang dalam bahasa Arab aku beli kat Madinah, angan2 nak belajar Arab, balik rujuk kat ustaz..kitab yg aku beli tu student master Arab pun belum tentu dapat baca..hehe... Insyallah anak aku akan mewarisi kitab tu dan menafaatinya..

Buku komputer pun sama banyak dengan kitab..yang tak bestnya, bku komputer cepat obsolute contentnya sebab kalau software related banyak dah jadi legacy.

Laa nii aku banyak baca kat Internet. Tambah2 lagi nak cari info senang sangat especially by googling. Any subject that crossed my mind, cuma taip saja terus dekat info...

Tapi Quran kena baca hard copy ler.. baru dpt pahala wuduk, pegang, tertib dsbnya..

Azizi Ahmad Termizi: said...

Hasan

Samalah kita - membaca ikut mood dan bila dah takda apa lagi yang nak dibuat.

Hehe...nak belajar bahasa Arab? Aku pun ada azam (angan-angan) yang sama tapi tak pernah lekat kelas.

acanov said...

patut cari ori copy buku "mona gersang" bagi kat wardina komentari kat MHI.. hehe.

lagu-lagu top 1974-78