06 June 2009

Asrama Pengakap Part 3

oleh Aizuddin Nuruddin

SEK RENDAH ka SEK MENENGAH PUTRA?
To reconcile Azizi's and Aizuddin's recollection, it is most likely that both Sek Men Putra and Sek Ren Putra are (hopefully still) located at the same site. They share the padangs, hoki and bola, they share the same long jump sand pit too, probably. Sudin's recollection also mentioned sekolah rendah Putra (his email/comment). Maybe the best person to lend an authoritative viewpoint on this is Datuk(hakiki) Aishanuddin since his house was just "sepelaung" or a stone throw away in jalan padang katong.

SOMERSAULT
Sewaktu aku di hostel sementara di Asrama Pengakap, aku kaget melihat budak-budak sekolah menengah Putra berlatih "somersault" di atas sand pit / kotak pasir yang disediakan untuk latihan atau pertandingan sukan lompat jauh. Letaknya sand pit ni betui-betui depan pagar sebelah Asrama Pengakap. Satu hari aku perhati dengan teliti dari tingkat atas Asrama Pengakap macam mana coach jimnastik ni ajar budak sekolah Putra ni nak buat somersault tanpa mencecah tangan ke tanah. Lepaih tu satu petang aku pun cuba la. Aku ambil tanjak/ruang untuk lari laju dan tiba kat kotak pasir tu aku lompat dengan dua kaki dan hayun dan pusing kedua-dua tangan aku. Dunia terbalik sekejap, kepala aku sikit tergesek pasiak, tapi kaki aku akhirnya mencecah bumi dan aku 'landing' berdiri. Pheew! Alhamdulillah takdak patah tengkok. Bila aku dapati badan aku still in one piece,aku naik syok la, aku pun ambik posisi semula dan mengulangnya tapi kali ni kepala aku tak cecah tanah dah. Lepai tu ada member komen (tak ingat sapa). Hui! Terrornya hang buat somersault. Begitulah zaman remaja, zaman mencuba, tambah benda-benda baru..Zaman cabar-mencabar kekawan buat berbagai aksi. Cumanya kalau benda baru tu baik okay lah, kalu sebaliknya, padahnya sendiri terima.

ROLL CALL
Di Asrama Pengakap, now and then, warden ada buat roll call, ini sebenonya nak check ada tak pelajar yang 'fly', keluar pekan ka, tak balik asrama ka... Sebagai mengesahkan jangkaan Illa dalam penulisannya, betui la tu, kami yang lelaki ni (tak semua dudok hostel - semua pelajar dari luaq Peghelih dok di asrama termasuk la beberapa kerat dari Negeri Indra Kayangan, pada firasatku tak cukup tempat - bangunan sebeno nya tak siap lagi tika tu!). Warden kami ni pulak memang yang berpengalaman, dah pernah duduk hostel, jadi tau la selok belok dan trick pelajar. Tapi kami di Asrama Pengakap tak la rasa strict sangat (pada perasan aku) banding bila dah pindah ke Bohor Pulai.Mungkin juga satu hikmah dalam roll call ni, boleh menanamkan dalam diri pelajar rasa lebih bertanggungjawab...

[ bersambung ... ]

1 comment:

mzauri said...

Dear All,
SRK Putra & SM Putra are still there, plus another SRJK (Tamil). FYI, I had a lot of memories in SRK Putra with Aishanuddin, Baharoddin, Fouzi, Hafidzah, Halim, Jasimah, Norridzwan, Roslina, Sharifuddin and Suhaimi.

lagu-lagu top 1974-78