14 June 2009

Secebis kehidupan di SMS Perlis

oleh Hasan Sabran

Makan

Masa kecik-kecik, aku pernah di serang sakit perut kronik. Punca sakit perut tu sebab makan daging dekat khenduri rumah tokwan. Sampailah aku habis sekolah aku phobia makan daging. Tak kiralah daging lembu, kerbau atau kambing. Tapi ayam aku ok. Bila masuk sains perlis, phobia aku berpanjangan sampailah Form 5 aku tak berani makan daging. Maka bila kena lauk daging, pihak dewan makan ada standby lauk alternatif untuk orang-orang macam aku. Macamanapun Alhamdullillah, sekarang aku sudah boleh makan daging.

Dalam ramai2 kita kat smsps ada jugak yang tak suka makan sayur. Aku pun sama. Tak lalu aku nak makan "kayu balak" yang memang jadi hidangan harian. Ada senior kita yang bergelar "Maey Sayoq" sebab tak suka makan sayok.

Tak silap aku selang sehari kita di beri breakfast telur tiga suku masak 2 biji, roti 2 keping dan mentega. Sebab banyak sangat telur yang perlu dimasak, banyak yang pecah dan tak sempurna. Siapa yang datang lambat, maka terpaksalah ambil telor2 yang tak berapa cukup sifat tuu...

Hobi
Aizuddin cerita pasai komik, memang aku ingat Liew YW pun ada berniaga kecil-kecilan, bagi sewa komik Beano, Dennis The Menace, Dandy dsbnya. Dino memang pandai melukih. Komik dia buat sendiri, cerita tema Pendekar lebihkurang mcm tu laa. tak ingat kena bayak berapa utk baca komik dia, pasai limited edition. Satu copy saja yang dihasilkan. Enterprising jugak kepala depa..

Di Asrama Pengakap, dalam diam2 aku kumpoi setem. Faverit aku setem dari Sabah & Sarawak. Selalu aku dok kecek Mahdi, Nawi, Joe, Jimi , Kilang dan Husin. Aku seronok dapat kumpui setem dari serata pelusok Malaysia, pasai kawan2 mai dari merata jugak. Sampai habis sekolah aku dah ada 2 album setem. Sampailah laa ni aku suka dengan setem. Kat rumah aku ada 4-5 album setem, besaq dan kecik. Poskad pun dekat seribu ada kumpui. Aku masih simpan poskad2 yang diterima dari kawan2 iaitu dari Azizi, Khushairi, Ramlan, Fizah, dan Sallehuddin.

Sukan
Masa sekolah rendah di NTPS(E) Selama, Perak, aku school runner dan main rounders utk daerah Selama. Tapi bila masuk SMSPs bakat aku tenggelam. Aku antara yang paling kecik maka tak dapatlah nak lawan dengan kwn2 yang besar badan. Namun sebab kita dipaksa bermain waktu petang, antara sukan yang aku suka main ialah volleyball (masa form 1 - 3). Masa F4 dan F5 gelanggang basketball siap, dan aku selalu main kat sana dengan Adnan, Ong, Ngau, Kamal dan beberapa yg lain tak ingat dah. Aku cuba main hoki, tapi bila main kena pelangkung dengan Suresh kat keting, aku serik dah..Masa selection PPM78 aku ada cuba main, dapat skor sebijik, tak terpilih jugak..kesian aku...

Bolasepak aku memang jarang main, kecuali bila balik cuti kat kampung, kawan2 main bola saja. Pernah sekali cuti balik kampung aku main bola, heading-heading tak kena, bola kena muka. Aku pakai spek bila main sebab tak nampak bola. Lepas insiden pecah spek tu (mujuk tak luka muka), aku serik main bola. Setakat peminat saja.

Ingat lagi bila school team bola masuk final, satu sekolah wajib pergi sorak. Sapa tak pergi, kena denda masuk bakul yang digunakan untuk melindungi anak-anak pokok yang baru di tanam di kawasan sekolah.

Bersilat Komando pun aku semangat taik ayam. Silat Kommando ni sebenarnya macam tomoi, pakai glove utk tumbuk dan boleh sepak guna lutut. Ada sekali masa sessi sparring, aku kena partner dengan Aizuddin, teruk dia belasah aku, tak dan (sempat) aku nak buat apa-apa, dia tumbuk bertalu2, sampai aku terpaksa lari keluar gelanggang. Aku serik lepas tu..lagi pun tuan guru tu tak aci jugak, dia partnerkan aku dengan Aizuddin yang lebih besar badannya. Superflyweight vs Middleweight... mana aci... ;))

Gitar dan Musik
Masa form one aku duduk satu dorm dengan Nayan, sebelah katil saja. Nayan pandai main gitar, dan satu-satu lagu yang aku paling ingat dia ajar adalah lagu Naik Keretaku. Masa tu tak tau sangat genre lagu, lagu blues kaa, rock kaa, janji pegang chord, strum , ada keluak bunyi dah cukup syok dah. Laa nii baru aku tau yang lagu Naik Keretaku tu nyanyian Rudyn Alhaj & Impian Bateks (kugiran 60s dari Singapura). Scaling lagu tu pulak menggunakan 12 bar blues.

Masa Form 5 bila ada kelapangan, aku suka main gitar. Layan sorang-sorang, kadang-kadang dengan Zamri dan Adnan. Nan ada seruling bamboo dan dia pun jamming sama. Gitar tu budak junior punya, tapi dah macam hak milik aku dah, sebab hari2 aku pegang. Yang selalu marah aku main gitar, Si Hamdan Napiah yang hari2 merungut pasal Add Maths susah..hehe.. Dormate aku masa Form 5 tak silap..Adnan, Aizuddin, Ong, Ngau, Zamri, Hamdan Mohd, Hamdan Napiah, dan beberapa lagi.

Kolam Renang di SMSPs
Tak silap aku masa kita Form 2 bangunan sekolah di tambah satu lagi. Masa kerja earthworks di jalankan, depa korek lubang besaq… pastu mai musim hujan, lubang tu jadi kolam.. Aku ingat baik pagi, petang, malam pun besa, dengan geng-geng Sarawak pi terjun berenang sana. Zamri pun aku ingat ada sekali. Selalu lumba berenang. Paling power berenang siapa lagi.. kawan kita si Kielang Diego laa. Berbulan-bulan jugak laa aku merasa mewah mandi berada di SMSPs..ada kolam renang tu..

Mandi Ayaq Kikih
Aku jenis bangun lambat, kolah memang dah hampir kosong, ada kot tinggai ayaq setengah inci. Maka kena kikih, dapat sekole dua pun boleh mandi. Ada sekali masa Form 5, kawan2 panjat masuk ke siling Asrama (tingkat 4) dan mandi dalam tangki simpan ayaq. Cuma aku tak sempat berenang dalam kolam tu, walaupun ada yang dah berjaya melakukannya. Sorry laa, sapa-sapa yang termandi ayaq dalam kolah kat tingkat bawah tu, sebenaknya hampa mandi bekas ayak kat dalam tangki berenang tu..

.....

3 comments:

Anonymous said...

Aku banyak beli komik The Marvel .. Superheroes...jugak Tarzan...Aizuddin

Azizi Ahmad Termizi: said...

San

Aku sendiri dah tak ingat poskad yang aku hantar tu. Tapi bila hang scan & email itu hari, the memories came back...aku beli kat bookshop univ manchester, at cornbrook house

Che Hamzah said...

Mandi ayaq kikih dan mandi ayaq paip kt umah HM mmg nostalgia

lagu-lagu top 1974-78