30 June 2009

KISAH-KISAH YANG TIDAK PERNAH DICERITAKAN

Bah 2 - Year of the Thunder and Sparrow

1983, ialah tahun babi mengikut zodiac tahun orang Cina. Kononnya tidak compatible dengan kita yang dilahirkan pada tahun lembu. Aku pula lebih suka menamakan tahun2 mengikut peristiwa tertentu seperti orang Arab, contohnya tahun gajah. Konsep tahun ini tidak berkitar (cyclic) seperti tahun Cina atau horoscope, hanya ada sekali shj.

Tahun 1983 itu aku namakan sebagai Year of the Thunder and Sparrow (tahun halilintar dan burung lelayang) kerana ia mengaitkan cerita luka dan lara yang aku bawa bersama.

Waktu itu aku bekerja sebagai TA dan mula menjadi kontraktor kecil-kecilan. Selepas itu secara serius dan mendapat rezeki yang lumayan tidak pernah terfikir oleh aku. Aku sangat berjaya menjadi kontraktor. Bayangkan ada projek dalam 3 minggu aku boleh kaut untung RM 27K. Masa tu gaji Jusa pun baru RM 5K sebulan. Punyalah loaded bilik aku penuh dengan duit. Orang kata selak bantal nampak duit, kemas meja nampak duit. Aku pula lain ceritanya, selak duit nampak bantal, kemas duit baru nampak meja.

Dengan rezeki itu alhamdulillah aku dapat membantu keluarga aku, saudara mara dan kawan2. Dekat kampong aku buatkan rumah - our first home. Sebelum ini kami sekeluarga asyik menyewa dan berpindah randah sahaja. Aku juga mampu sponsor dua orang kakak aku dan keluarga mereka belajar di luar negara. Mana2 kawan2 yang masih belajar yang selalu sengkek akulah tempat mengadu mereka.

Kemurahan rezeki itu menyebabkan aku tidak berminat untuk sambung belajar. Aku lebih senang begitu kerana dapat membantu keluarga aku yang susah. Betapa susahnya keluarga aku, lebih kurang macam cerita Sudin juga tetapi versi nya sahaja berlainan. Aku juga kadang kala malu dan sedih untuk ceritakan kesusahan keluarga aku, pasti meleleh ayor mata macam Zauri. Memikirkan untuk meringankan beban ayah ibu, maka aku tidak pernah berniat untuk menyambung pelajaran.

Kebetulannya pada masa itu juga aku ada affairs dengan seorang pegawai 3 tahun lebih senior dari aku. Bagi aku umur bukan lagi halangan kerana kami suka menyukai dan aku pun sudah dewasa. Semasa kat Sains Perlis dulu, tidak pernah terlintas untuk ada affairs dengan wanita yang sebaya apatah lagi yang lebih tua. Masa itu juga yang sebaya pun aku rasa macam kakak2 sahaja. Maklumlah masa itu mereka lebih baligh dan besar dari aku yang masih mentah.

Pegawai itu kami sesama kawan gelar dia Cleopatra kerana fesyen rambutnya yang kerinting. Aku pernah melukis wajahnya, tak jadi sangat... tapi dia kata cantik dan dia ambil. Aku bangga dengan penghargaan itu walau pun aku tahu potret itu tidaklah seberapa cantiknya. Hubungan kami yang mesra itu sampai penghujungnya kerana perbezaan darjat dan umur. Keluarganya tidak merestui hubungan kami kerana darjat manakala keluarga aku tidak restu kerana ia lebih tua dari kakak sulung aku sendiri.

Rupa2nya masih ada lagi golongan yang berfikiran seperti itu. Adil atau tidak, salah atau tidak - itulah hakikat kehidupan kita. Inilah antara masa yang kelam dalam hidup aku. Aku tumbang bukan kerana santau, racun, peluru atau pisau, ini yang tak macho tu. Masa ini juga baru aku sedar bahawa hakikat dunia ini sama seperti puisi Ella Wilcox yang antaranya menyebut:

"Laugh, and the world laughs with you;
Weep and you weep alone;
...

Rejoice, and men will seek you;
Grieve, and they turn and go;
"

Dalam keadaan yang kelam itu tiba-tiba aku dapat offer sambung belajar dengan biasiswa sekali. Pelik juga kerana aku tidak pernah pun isi borang atau mohon biasiswa. Aku yang sedang parah itu tidak mahu tanya dan sudah tiada pilihan lagi tetapi terpaksa pergi jua, membawa diri sejauh-jauhnya dan bertekad tidak akan kembali lagi. Ya, aku pergi dengan berus-berus lukisan aku sejauh-jauhnya.

That was the Year of the Thunder and Sparrow.

Pengalaman kisah ini banyak meninggalkan parut dalam hidup aku. To survive dalam tekad untuk terus berhijrah menyebabkan aku menjadi lebih determine, protective, preserving and hardworking. Disinilah perwatakan dan keperibadian aku mulai berubah dan mungkin berbeza dengan apa yang engkorang pernah kenali aku dahulu.

Peristiwa ini juga menjadikan aku sangat anti kepada social class. Ia hanya ilusi ciptaan setengah golongan dan menjadi mass perception yang akhirnya menjadi budaya kehidupan. Pada pandangan aku walau pun social class ini adalah hakikat kehidupan tetapi ia adalah anti Islam atau unislamic. Social class ini sebenarnya masih ujud dalam bentuk lain dan terlihat dalam kehidupan seharian kita secara tidak disedari. Keadaan ini juga dapat aku perhatikan antara kita, maaf jika aku tersilap. Perkara seumpama ini tidak seharus berlaku kerana ia memisahkan persaudaraan sesama manusia dan juga sesama kawan2 yang dahulunya sama2 susah senang.

Hampir 20 thn berlalu, anak Cleopatra belajar ditempat aku dan jumpa aku. Barulah aku tahu yg ibunya menguruskan permohonan aku belajar dan biasiswa sekali. Rupanya Cleopatra lebih matang dari aku ketika itu. Dia tahu yang kami tidak akan dapat bersama lalu dia mengisikan borang masuk universiti dan biasiswa tanpa aku ketahui. Tujuan ia adalah untuk menyelamatkan aku. Betapakah berdosanya aku selama itu kerana ada bersalah sangka dengannya. Inilah satu-satu kes yang aku sangat regret sepenuhnya.

Anaknya bertanyakan adakah rupa ibunya macam dalam potret yg aku lukis. Aku kata ya dan ibunya lebih cantik dari itu (dari persepsi aku), hanya kerana aku tidak pandai melukis maka potret itu tidak secantiknya. Anak itu kata potret yang aku lukis itu cantik. Hati aku sangat bangga kerana ada juga hamba Allah yang appreciate hasil kerja lukisan aku. Terharu juga kerana Cleopatra masih menyimpan potret itu.

Hati aku sayu mengenangkan kisah itu. Aku hanya kirim salam tetapi tidak tanya apa2 pun keadaanya - janda kah, sihat, sakit, dll. Bukannya aku melupai ia atau tidak ingin tahu akan dirinya lagi. Aku amat berterima kasih kepadanya. Jika tidak kerananya aku mungkin tidak akan berada dalam keadaan sekarang. Jika tidak kerananya mungkin aku tidak akan sampai hampir diseluruh pelusuk dunia. Kerana ia juga aku menjadi lebih universal, dewasa, matang, dan berdikari. Tetapi aku tak boleh fikir pasal itu lagi kerana boleh menjadikan aku gila kerana aku sendiri tidak tahu bagaimana untuk mengenangkannya.

Kehidupan ini anih, pelik, dan un"sangka"rable. Walau apa pun, kita terpaksa melalui takdir yang sudah tertulis untuk kita, sudah pun kering dakwat takdir di Loh Mahfuz.

(bersambung...)

dari tambak johor

3 comments:

Azizi Ahmad Termizi: said...

Dino

Apabila seseorang insan itu dilahirkan ada tiga perkara yang ALlah SWT tetapkannya baginya di Luh Mahfuz: jodohnya, rezekinya dan umurnya. ALlah itu Maha Berkuasa.

Wak Dogol said...

Ya Dino
Wak tidak arif dalam hal2 agama cuma sekadar ilmu yang ada...manusia sebenarnya ada 4 kategori:-
1-Org yg tahu & dia tidak tahu yg dia tahu ( Maka kita yg tahu perlu beri tahu)
2-Org yg tahu & dia tahu yg dia tahu (org ini la patut kita cari)
3-Org yg tidak tahu & dia tahu yg dia tidak tahu (org ini perlu bimbingan)
4-Org yg tidak tahu & dia tidak tahu yg dia tidak tahu (org ni jahil murakab-eksyen pandai,maka tinggal saja org ni)

Segala yg baik adalah dr Allah & yg salah adalah dr kekurangan Wak.

Dino said...

Kpd Wak dan Azizi,

Hidup aku ni penuh dgn cause and effect, define and redefine, interpret and reinterpret.

Tu sedap dengar.

Tapi aku dah maleh nak buat tu pasal life ni. Fikir2kan pada hakikatnya semua tu khayalan sahaja. Semua tu keroje Dia juga. Kita ni macam pelakon aja yang bawa watak masing2.

lagu-lagu top 1974-78